عملیات فدائی جند‌الله در جنوب ایران

به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از رادیو زمانه عملیات انتحاری گروه جند‌الله در جنوب شرقی ایران منجر به کشته شدن تعدادی از نیروهای پلیس مرزی شد.

این عملیات صبح امروز (دوشنبه) در محل صبحگاه مشترک نیروهای انتظامی در سراوان روی داد که بر اثر آن چندین نفر کشته و زخمی شدند.


خبرگزاری مهر، در گزارشی تعداد جان‌باختگان این عملیات را دو نفر اعلام کرده است.
مجرومان این حادثه نیز ۱۰ تن گزارش شده‌اند.

این در حالی است که گروه جند‌الله با صدور اطلاعیه‌ای مدعی شده است که در این عملیات انتحاری، ۱۵۰ نفر کشته شده‌اند.

آن‌طور که در این اطلاعیه آمده، فرد انتحارکننده عبدالغفور ریگی برادر رهبر گروه جند‌الله بوده که در این عملیات جان خود را از دست داده است.


جند‌الله همچنین اعلام کرد که مواد منفجره به کار گرفته شده در این عملیات انتحاری، هزار کیلو c4 بوده که معادل ۲۰۰۰ کیلو تی‌ان‌تی است و در یک خودرو جاسازی شده بوده است.

در این اطلاعیه، نام دقیق محل عملیات، مقر مرکزی نیروهای فتح و رسول اکرم و هنگ مرزی و مرصاد شهرستان سراوان عنوان شده است.

مقام‌های رسمی ایران تاکنون در این‌ خصوص اظهارنظری نکرده‌اند.

جند‌الله هدف از اجرای این عملیات انتحاری را «انتقام تخریب مدرسه دینی عظیم‌آباد زابل» اعلام کرده است.

مدرسه «ابوحنیفه» در ششم شهریورماه امسال از سوی ماموران دولتی به علت «نداشتن مجوز» تخریب شد.

این مدرسه که در محله عظیم‌آباد شهر زابل قرار داشت با ۸۰۰ طلبه (۵۰۰ مرد و ۳۰۰ زن) دومین مدرسه شورای هماهنگی مدارس اهل‌سنت سیستان و بلوچستان بود.

مدرسه ابوحنیفه از ۱۷ سال پیش، به‌طور رسمی به عنوان یکی از شعب حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان فعالیت می‌کرد و داری ۶۰ مدرس بود.

این مدرسه سال گذشته یک‌بار از سوی مامواران دولتی تخریب شده بود، اما در ششم شهریور ماه ماموران اقدام به تخریب کامل آن کردند.

گروه جند‌الله همچنین اعلام کرده که فیلم این عملیات را به زودی منتشر خواهد کرد.

این عمیات انتحاری در حالی صورت گرفته است که مقام‌های ایران در هفته‌های اخیر از کشته شدن و دستگیری چند عضو گروه جند‌الله به دست نیرو‌های مسلح مرزی در ایران خبر داده بودند.

برخی از این مقام‌های حتی اعلام کرده بودند که مقدمات متلاشی شدن کامل این گروه در دست بررسی است.

گروه جندالله که در منطقه بلوچستان پاکستان فعالیت می‌کند و غالباً در استان سیستان و بلوچستان دست به عملیات مسلحانه می‌زند، در آخرین اقدام خود علیه ایران (پیش از این عملیات)، ۱۷ پلیس را که ماه‌ها پیش، به گروگان گرفته ‌بود به قتل رسانده‌ است.

جندالله پیش‌تر به مقامات جمهوری اسلامی پیشنهاد مبادله گروگان‌ها با ۲۰۰ عضو زندانی خود را داده بود، اما مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کردند که حاضر نیستند با گروه‌های تروریستی وارد مذاکره شوند.

0 نظرات: