وزير کشور پاکستان در راه تهران



وي همچنين در ارتباط با برخي ناامني ها در مناطق مرزي ايران و پاکستان که منجر به ربودن و شهادت شماري از نيروهاي انتظامي ايران گرديده است گفت که رحمان مالک، وزير کشور پاکستان قصد دارد به منظور بررسي وضعيت مرزي به ايران سفر کند.


رحمان مالک" وزير کشور پاکستان به منظور مذاکره با مقامات ايران و بررسي وضعيت امنيت مرز مشترک دو کشور، در روزهاي آينده وارد تهران مي شود."شوکت فياض احمد ترين" مشاور امور اقتصادي نخست وزير پاکستان اين مطلب را روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا در اقامتگاه سفير پاکستان در تهران اعلام کرد.
وزير اقتصاد و دارايي پاکستان که براي شرکت در همايش وزيران سازمان همکاري اقتصادي (اکو)‌ به ايران سفر کرده است، در اين گفتگو همچنين از سفر عاصم حسين وزير نفت و منابع طبيعي کشورش به ايران در روزهاي 9 و 10 دي ماه جاري خبر داد.شوکت ترين در پاسخ به سوالي نيز در ارتباط با وضعيت حشمت الله عطارزاده نياکي، کارشناس اقتصادي سرکنسول گري ايران در شهر پيشاور که ماه پيش در اين شهر ربوده شد، تاکيد کرد که وي زنده و سالم است و تلاش دولت اسلام آباد و مقامات محلي ايالات سرحد براي رهايي او ادامه دارد.
مشاور نخست وزير پاکستان که در کارنامه خود رياست بازار بورس کراچي مهمترين مرکز فعاليت اقتصادي و تجاري پاکستان را دارد، در ابتداي اين مصاحبه علت حضورش در تهران را شرکت در همايش وزيران اکو اعلام کرد.وي حجم تجارت ميان اعضاي اين سازمان را کافي ندانست و با اشاره به ارزش 720 ميليون دلاري مبادلات تجاري ميان ايران و پاکستان گفت:‌ اين رقم بسيار بسيار کم است.شوکت ترين افزايش ارتباطات مردمي، شکل گيري نهادهاي رسمي و غير رسمي تجارتي، از ميان برداشتن موانع تجاري و همکاري هاي مالي و پولي را از راههاي افزايش حجم مبادلات تجاري ميان اعضاي اکو دانست و افزود:‌ با وجود روابط خوب سياسي ميان کشورهاي عضو، تجارت قابل ملاحظه اي ميان آنها صورت نمي گيرد.
وي اظهار اميدواري کرد که ارزش دادوستد بازرگاني ميان ايران و پاکستان در ده سال آينده تا 15 ميليارد دلار افزايش يابد.خبرنگار ايرنا پرسيد: با توجه به اينکه ملاحظات سياسي و امنيتي همواره بر روابط اقتصادي پاکستان و هند سايه افکنده و حتي اين مساله باعث تاخير در آغاز اجراي خط لوله انتقال گاز ايران گرديده، موضع دولت اسلام آباد در قبال اين پروژه چيست؟
وزير دارايي پاکستان از آمادگي کشورش براي اجراي دو جانبه اين طرح سخن گفت و اضافه کرد که هند مي تواند در مرحله بعدي به اين طرح چند ميليارد دلاري بپيوندد.
شوکت ترين همچنين گفت که عاصم حسين، وزير نفت پاکستان در روزهاي 29 و 30 دسامبر براي مذاکره درباره راههاي اجراي دو جانبه اين طرح از جمله مسايل مربوط به تامين مالي آن و ديگر همکاري هاي مربوط به نفت و گاز به ايران سفر خواهد کرد.
مقام پاکستاني اين نکته را هم تاييد کرد که مذاکرات صلح با هند پس از حملات اخير تروريستي در بمبئي به حال تعليق در آمده است.در همين ارتباط، مشاور نخست وزير پاکستان بر تعهد کشورش براي يافتن و دستگيري عوامل اين حملات تاکيد کرد و شايعات حاکي از استقرار نيروهاي نظامي هند و پاکستان در مرز مشترک دو کشور در ايالت هاي پنجاب را تکذيب کرد.
وي در ادامه مصاحبه و در پاسخ به سوالي درباره وضعيت ديپلمات ربوده شده ايراني از صحت سلامت وي خبر داد و گفت که تلاش ها براي رهايي عطارزاده نياکي ادامه دارد.شوکت ترين گفت، افرادي که مرتکب اين گونه اقدامات مي شوند از گروههاي شورشي مستقر در مناطق نيمه خود مختار قبايلي در منطقه مرز مشترک با افغانستان هستند.
وي همچنين در ارتباط با برخي ناامني ها در مناطق مرزي ايران و پاکستان که منجر به ربودن و شهادت شماري از نيروهاي انتظامي ايران گرديده است گفت که رحمان مالک، وزير کشور پاکستان قصد دارد به منظور بررسي وضعيت مرزي به ايران سفر کند.
شوکت ترين زمان انجام سفر اين مقام پاکستاني را در چند روز آينده

0 نظرات: