آمريکا خواستار خویشتنداری هند و پاکستان شد



به دنبال انتشار خبر اعزام نيروهای نظامی پاکستان به مرز با هند، امريکا از اسلام آباد و دهلی نو خواست از دست زدن به اقداماتی که به افزايش تنش بين دوکشور منجر می شود، خودداری کنند.
هند روز جمعه به شهروندان این کشور درخصوص ناامن بودن سفر به پاکستان هشدار داد و خبرگزاری گزارش دادند که دولت پاکستان مرخصی نظاميان را لغو کرده و بخشی از نيروهای خود از مرز با افغانستان را به مرز هند منتقل کرده است..
به دنبال حملات ستيزه جويان مظنون به عضويت در یک گروه‌ اسلامی در پاکستان به شهر بمبئی (مومبای)، قلب مالی و تجاری هند، در ۲۶ نوامبر، که دست کم ۱۶۴ کشته بر جای گذاشت، تنش در روابط دو کشور شدت گرفته است.
گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفيد روز جمعه ابراز اميدواری کرد که هند و پاکستان از گام نهادن در مسيری که بی جهت تنش کنونی را تشديد می کند، خودداری کنند.
آقای جاندرو گفت:«ما با ادامه تلاش برای برقراری تماس نزديک با دو کشور، آنها را به همکاری نزديک در تحقيقات حملات بمبئی و مبارزه با تروريسم به طور عمومی، فرا می خوانيم».
اعزام نيروها به مرز هند
با انتشار خبر اعزام هزاران سرباز پاکستانی به مرز هند در روز جمعه نگرانی ها درباره بحران بين دو کشور افزايش يافت.
هند و پاکستان از زمان استقلال پاکستان در سال ۱۹۴۷ تا کنون سه بار با يکدیگر جنگ کرده اند و در سال ۲۰۰۲ به دنبال حمله به پارلمان هند، دو کشور تا آستانه چهارمين جنگ نيز رفتند
با این حال خبرهای ضد و نقيضی از اعزام نيروهای پاکستان به مرز هند منتشر شده است.
خبرگزاری رويترز از لغو اعزام کلی نيروها خبر داده است و می گويد فقط بخش کوچکی از نيروها به مرز هند اعزام خواهند شد
از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، يک مقام دولت پاکستان گفت: بخشی از نيروهای اين کشور در مرز با افغانستان به مرز با هند منتقل می شوند.
دو مقام اطلاعاتی نیز می گويند : واحد ۱۴ نيروهای ارتش پاکستان در نزديکی شهرهای کاشور و سيالکوت در مرز با هند مستقر شده است.
اين مقامات، که نخواستند نامشان فاش شود، می گويند دست کم ۲۰ هزار نيرو نظامی به اين منطقه اعزام شده اند.
هشدار امنيتی برای سفر
براساس بيانيه دولت هند، مانموهان سينگ، نخست وزير هند، روز جمعه در نشستی با فرماندهان نيروهای نظامی اين کشور «وضعيت امنيتی» را بررسی کردند.
اين در حالی است که دولت هند در همین روز به شهروندان اين کشور توصيه کرد که از مسافرت به پاکستان يا اقامت در اين کشور اجتناب کنند.
يک سخنگوی وزارت خارجه هند در اين زمينه گفته است که رسانه‌های پاکستانی مدعی اند که چندين شهروند هند در شهرهای پاکستان بازداشت شده اند.
به گزارش رويترز، بسياری از تحليگران معتقدند که احتمال کمی وجود دارد که بحران کنونی به جنگ بين دوکشور منجر شود.
هند و پاکستان از زمان استقلال پاکستان در سال ۱۹۴۷ تا کنون سه بار با يکدیگر جنگ کرده اند و در سال ۲۰۰۲ به دنبال حمله به پارلمان هند، دو کشور تا آستانه چهارمين جنگ نيز رفتند.

0 نظرات: