اعتراض روحانیون اهل سنت به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی


سنی نیوز: تشکیل دبیرخانه ای از سوی دولت ایران که قرار است مدیریت مدارس اهل سنت را بر اساس مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی برعهده بگیرد با واکنش اعتراض آمیز گروه هایی از روحانیون اهل سنت روبرو شده است.به گزارش»«سنی نیوز»به نقل از بی بی سی:در تازه ترین این اعتراض ها جمعی از علمای اهل سنت شهر کرد نشین مهاباد با ارسال نامه سرگشاده ای به رئیس جمهوری ایران مصوبه شورای انقلاب فرهنگی را ناقض استقلال مدارس اهل سنت و حقوق شهروندی و قانون اساسی خوانده و از او خواسته اند تا این مصوبه را لغو کند.
محمود احمدی نژاد که ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی را نیز بر عهده دارد اخیرا دستور تشکیل دبیرخانه ای را داده است که مسئول اجرای مصوبه سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تشکیل شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور است.
پیش از این مولوی عبد الحمید، امام جماعت اهل سنت زاهدان و گروهی از نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی اعتراض خود را نسبت به این مصوبه اعلام کرده بودند.
جلال جلالی زاده، استاد فقه شافعی در دانشگاه و نماینده پیشین سنندج در مجلس شورای اسلامی که از جمله منتقدان است، به بخش فارسی بی بی سی گفت: “مدارس دینی اهل تشیع در همه کشور های اسلامی از عربستان گرفته تا عراق مستقل است و زیر نظر دولت ها نیست و این مصوبه در راستای تعطیل کردن مدارس دینی اهل سنت در ایران است. چون نه عالم دینی اهل سنت در اداره مدرسه اهل تشیع موفق خواهد بود و نه یک عالم اهل تشیع در اداره مدرسه اهل سنت دلسوزی لازم را دارد به ویژه که شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ جایگاهی در قانون اساسی ندارد.”
آقای جلالی زاده همچنین می افزاید “از ابتدای جمهوری اسلامی هر روز که می گذرد فشار ها بر اهل سنت بیشتر شده و اهل سنت از حقوق قانونی خود محروم می شوند اما در دولت آقای احمدی نژاد این فشار ها افزایش یافته است.”
او همچنین به این نکته اشاره کرده است که در سال جاری عملا روال پذیرش برای رشته الهیات در فقه شافعی در دانشکده الهیات دانشگاه تهران که از پیش از انقلاب وجود داشته متوقف شده و در امتحانی هم که انجام شده تصحیح اوراق به دانشگاه مذاهب اسلامی سپرده شده که رییس آن عضو شورای برنامه ریزی مدارس اهل سنت است.
آقای جلالی زاده با اشاره به وجود آنچه او علمای برجسته اهل سنت در کردستان می خواند در زمان پیش از انقلاب، نگرانی خود را از شباهت پیامد تصویب شورای برنامه ریزی مدارس اهل سنت با تاسیس مرکز بزرگ اسلامی درکردستان در سال های پس از انقلاب ابراز می کند که به گفته او به خالی شدن کردستان از فعالیت های دینی و بی امام و پیشنماز ماندن مساجد در کردستان انجامیده است.
مصوبه شماره ۶۳۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان اساسنامه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور یک شورای ۱۱ نفره را بنا بر ماده ۲ اساسنامه برای تربیت علمای اهل سنت و ساماندهی امور آموزشی و نشر فرهنگ تقریب و وحدت ارایه آموزش های تطبیقی در نظر گرفته است. حداقل هشت نفر از اعضای این شورا از میان مقامات جمهوری اسلامی و از اهل تشیع هستند و حداقل سه نفراز علمای اهل سنت هم به انتخاب نمایندگان رهبر ایران در آن حضور خواهند داشت.
چندی پیش حیدر مصلحی، نماینده آیت الله خامنه ای در امور اهل سنت و رئیس شورای برنامه ریزی مدارس اهل سنت در پاسخ به این اعتراض ها، با “جو سازی” خواندن آن ها گفت که ۶ نفر از علمای اهل سنت در شورا حضور دارند و “ارایه تسهیلات مناسب - پیگیری مشکلات سربازی طلاب اهل سنت و ارایه پشتیبانی های خدمات در مانی و بازنشستگی از جمله مسایلی است که با تشکیل این شورا پیگیری و حل خواهد شد.”

0 نظرات: