آینده بلوچستان درخشان است. ( ۱ )


علی رغم غارتگریها وچپاولگریهای مستمر هشتاد ساله بلوچستان به وسیله شونیستان بیخرد، منفعت پرست و به دورازانسانیت، باز هم سرزمین مادری مان سرشاراز منابع و معادن طبیعی و خدادادی است.
در توان بلوچستان و ملت مقاوم بلوچ است تا طی حد اکثر ۵۰ سال پس از آزادی مان در رده کشورهای پیشرفته و مرفه منطقه و جهان قرار گیرد. با در نظر داشتن امکانات و شرایط خاصی که بلوچستان برای رشد اقتصادی ، عمران و آبادانی دارد شاید ۵۰ سال مدت بسیار طولانی باشد.

با اطمینان می توان گفت که بلوچستان غنی به مراتب سریعتر از کشورهایی مثل ازبکستان، تاجیکستان، افغانستان، پنجاب، پارس، اریتره، نپال، تیمور شرقی، گامبیا، نامیبیا، بحرین، بوسنیا، مونتنگرو، گینه و نیجریه پیشرفت خواهد کرد.

بلوچستان از منابع و معادن فراوان و نعمتهای خدادادی بسیار برخوردار است. به همین دلیل است که شونیستان انگل صفت غارتگرو ضد انسان بیش از حد به وطن مان بلوچستان چشم دوخته اند و مردم زجر کشیده مان را به حال و روزی انداخته اند که مردم عادی فارس فکر می کنند بلوچستان بعنوان «فقیرترین و محروم ترین استان» چشم براه صدقه از تهران است.

بلوچ و بلوچستان نه نیازی به صدقات تهران و استان رضوی دارد و نه چشمداشتی به کویر یزد.زمینهای پهناور وحاصلخیزشستون، سوران، باهو کلات و دشتیاری،زرآباد، گنجین بنپور، پهره، جلگهین واش ،ایرندگان ، دزّآپ، گِه، لاشار،با ترکیب و بکارگیری کشاورزی سنتی و مدرن، بلوچستان را از نظر محصولات کشاورزی خود کفا خواهد کرد.برای آنان که بی خبر اند لازم است بنویسم که در بلوچستان محصولات زیر به بار می آید : گندم ، جو، ذرّت، برنج، سیب زمینی ، لوبیا، نخود، باقلا، عدس، تخمه آفتاب گردان، کنجد ، ارزن، خرما، انار، انگور،زردآلو، سیب درختی ، هلو،توت،هندوانه،خربزه، خیار،پرتقال، لیموترش، لیموشیرین ،موز، انبه، چیکو، خربزه درختی، پسته، بادام، گواتام کوهی، گون، کسور گوجه، بادمجان، کدو، سیر، زنجبیل، پیاز، تری، کریلا ،بامیه و انواع و اقسام میوه جات، صیفی جات و سبزیجات دیگر ، انواع گوناگون ادویه جات و انواع و اقسام داروهای گیاهی و طبیعی.


بیش از هفتاد (۷۰ ) نوع خرما در بلوچستان داریم. خرما ی بی نظیر بلوچستان و محصولات و فراورده های گوناگونی که می توان از آن تهیه تولید کرد جای خود دارد.اگرچه خرمای مرغوب بلوچستان و « کونڈاگ» آن در دهان شونیستان غارتگرفارس مزه کرده ولی اینرا بدانند که در آینده حتی یک «پَپُک» یا « زپتین کُوَهْک» به آنها مجانی داده نخواهد شد. در بلوچستان آزاد فردا خرمای بلوچستان و در آمد حاصل از فروش آن به دهقانان و نخلداران زحمتکش بلوچستان تعلق خواهد داشت.


دامداری در بلوچستان می تواند چنان توسعه یابد که طی اولین سالهای آزادی کامل در این زمینه مردم مان راخودکفا کند. به مرور زمان بازدهی دامداری بیش از نیاز بلوچستان خواهد بود. با اطمینان می توان گفت که محصولات کشاورزی و دامی مازاد برمصرف خواهیم داشت که می تواند از صادرات مهم بلوچستان غنی به کشورهای مجاور من جمله پار س وپنجاب باشد.


در اینجا لازم می بینم تا به کشاورزان، دهقانان، دامداران بلوچ و نیروهای تحصیلکرده، متخصص و با تجربه بلوچ در زمینه کشاورزی بلوچستان خاطرنشان کنم که پتانسیل بلوچستان درزمینه کشاورزی و دامداری چنان بالاست که امکان اشتغال دهها هزار بلوچ و کارگر خارجی از یزد و کرمان را نیز خواهد داشت. دریای پهناور بلوچستان و نعمت های طبیعی و خدادادی در آن من جمله ماهی و میگو، بنادر ماهیگیری و تجاری بلوچستان چنان پر در آمد است که می توانند ستون فقرات اقتصاد جنوب بلوچستان تشکیل دهند. دراین بخش مهم اقتصاد بلوچستان امکان اشتغال دهها هزارکارگر و کارمند بلوچ و خارجی وجود دارد.

بلوچستان غنی می تواند سالیانه صدها میلیون دلار از صادرات فراورده ها و غذاهای دریایی درآمد داشته باشد. البته به شرط برنامه ریزی و بهره برداری درست توسط خود مردم بلوچ و کوتاه کردن دست چپاولگران صادراتی و شونیست های فارس.بلوچستان غنی ذخایر زیرزمینی نفت و گاز نیز دارد.

در این مورد نیز باید در وهله اول به دست درازیها و دخالتهای بی جای شونیستان غارتگر منفعت پرست پایان داد.

البته با آزادی مان این امر نیز تحقق خواهد یافت.برای استخراج نفت و گاز بلوچستان ، وزارت انرژی و نفت در دولت آینده و مردمی بلوچستان آلترناتیوهای فراوانی دارد.

استفاده از تجارب کشورهایی مانند آذربایجان شمالی، یمن، امارات متحده عربی، لیبی و نروژ از جمله الترناتیوهای موجود و معقول در این زمینه است.درآمد نفت و گاز مهمترین منبع مالی بلوچستان برای عمران و آبادانی و تعمیر ویرانگریهای وحشیانه شونیستان غارتگر فارس خواهد بود.

ادامه اظهار نظر بیشتر در مورد موضوع نفت و صنعت نفت بلوچستان در آینده جدی، مهم و حیاتی است و کار متخصصین فنی و کاردانان بلوچ است.خورشید نعمتی است الهی که خوشبختانه بر بلوچستان نیز میتابد و شونیستان غارتگر نه می توانند آنرا به یغما ببرند نه اینکه جلوی تابش آنرا بگیرند.


بلوچستان آزاد می تواند در آینده انرژی خورشیدی را که بدون ضرر و مجانی است نیز بکار گیرد. کشورهایی مانند اسپانیا، امارات متحده عربی ، آلمان و تعدادی شرکت خصوصی تحقیقی در اروپا و امریکا تجارب ارزنده ای در این زمینه بدست آورده اند که از طرف مهندسین و متخصصان بلوچ قابل مطالعه است.تکنولوژی استفاده ازانرژی خورشیدی بدلیل محدود بودن ذخایر نفتی دنیا در حال پیشرفت سریع است. این تکنولوژی را تا چند سال دیگرمی توان در بازار جهانی صنعت انرژی خرید.ادامه دارد.

محمد کریم بلوچ

0 نظرات: