سقوط بهای نفت؛ اقتصاد رژیم در آستانه نابودی


براساس پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی کشور و دیپلمات‌های اروپایی، با سقوط قیمت نفت، اقتصاد ایران نابود خواهد شد.
به گفته کارشناسان، باتوجه به نوسان قیمت نفت درحدود بشکه‌ای 40 دلار و کیفیت پایین نفت خام ایران، اخبار ناخوشایندی در انتظار اقتصاد ایران خواهد بود.
درآمد نفتی کشور از 300 میلیون دلار به 100 میلیون دلار در روز رسیده است و اگر قیمت آن درحد بشکه‌ای 30 تا 40 دلار باقی بماند، بیش از 70 میلیارد دلار از درآمد نفتی کشور کم‌تر خواهد شد.
این در حالی است که به گفته کارشناسان اقتصادی، نفت ایران 60 درصد بودجه دولت و میلیاردها دلار یارانه دولتی کالاهایی مانند بنزین، شکر و آرد را پوشش می‌دهد.
برخی پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در صورت سقوط قیمت نفت، درآمدها به شدت کاهش خواهد یافت، ارزش پول رایج کشور ضعیف‌تر و نرخ تورم به مراتب بیش‌تر خواهد شد.
درپی بحران اقتصادی در سطح جهانی، بهای انواع نفت سقوط کرد، به‌گونه‌ای که قیمت نفت اوپک از بشکه‌ای 142 دلار ماه در جولای به 42 دلار در ماه نوامبر رسید.
دانیل یرگین، مورخ و نویسنده تاریخ نفت می‌گوید که 70 میلیارد دلار کاهش درآمد نفت، یک شوک بزرگ نفتی برای ایران است و فشار اقتصادی سنگینی بر این کشور وارد خواهد کرد.
آینده اقتصاد ایران
آینده اقتصادی ایران موضوع مورد توجه دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور منتخب آمریکا و دولت‌های اروپایی است.
واشنگتن درمطرح کردن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، با هدف متوقف کردن برنامه غنی‌سازی اورانیوم پیشگام بوده است.
این تحریم‌ها به همراه دشواری‌های نظام مالی جهان، کشور را در تنگناهای اقتصادی سختی گرفتار کرده است.
برخی ناظران بر این باورند که شرایط سخت کنونی کشور برای احمدی‌نژاد و رهبری ایران مهم نیست، زیرا آنها که تصمیم‌ گیرنده نهایی در موضوعات حساس کشور هستند، تسلیم نخواهند شد و موضوع هسته‌ای را کنار نخواهند گذاشت.
مهدی فاخری، معاون رییس امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران گفت که در سه تا چهارماه آینده باید منتظر یک شوک اقتصادی در کشور باشیم.
فاخری تاکید کرد که در این صورت دولت با نارضایتی مردمی روبه‌رو خواهد شد و اگر بحران جهانی و قیمت نفت به همین وضعیت باقی بماند، احتمال بروز ناآرامی اجتماعی وجود دارد.

سایت مردمک

0 نظرات: