درگیری نیروی انتظامی با ترکهای سنی مدهب روستای قیزیل خنه یه در ارومیه

روز سه شنبه ۲۴ دیماه ۱۳۸۷ عده ای از اهالی روستای خانقاه سرخ (قیزیل خنه یه) اورمیه به علت مخالفت با کانال کشی در زمینهای روستا مورد حمله نیروهای انتظامی بخش انزل و نوشین شهر قرار گرفتند. دراثر این درگیری دهها نفر از اهالی روستا زخمی و نزدیک به ۴۰ تن توسط مأموران انتظامی بازداشت شده اند.

کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان٬ آسمک٬ اسامی چند تن از بازداشت شدگان به نامهای محمد جعفری٬ نادعلی علیپور٬ معراج علیپور٬ بهرام قلیزاده و پسرش را از طریق بستگان این افراد به دست آورده است. همچنین بنا به گفته های سرهنگ شهنام رضایی مسئول اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی در مصاحبه با خبرگزاری مهر٬ پاسگاه انتظامی نوشین شهر اسامی چهار تن از دستگیر شدگان را به این شکل اعلام کرده است: «حیدر- ع، نقی -ع، داوود - ش، معراج - ع ».در اثر این درگیری جاده اصلی اورمیه - سلماس به مدت شش ساعت مسدود و ترافیک سنگینی ایجاد گشته٬ مأموران انتظامی که از نزدیک شدن خبرنگاران به منطقه جلو گیری می کردند به مدت ۴ ساعت با اهالی این روستا که سرهنگ شهنام رضایی تعداد آنها را ۴۰۰ نفر اعلام کرده است دگیر شده اند.
خانواده زخمی شده ها و بازداشت شدگان از وضعیت اعضا خانواده خود که تحت نظارت پلیس می باشند اظهار نگرانی کرده و از ضرب و شتم زنان و کودکان بوسیله پلیس ضد شورش شاکی هستند. به دلیل کنترل شدید روستای «قیزیل خنه یه» و بخش بستری بیمارستان امام خمینی (محل انتقال زخمیها) توسط نیروهای لباس شخصی و پلیس امکان اطلاع یافتن از وضعیت زخمی ها و بازداشت شدگان بسیار مشکل شده است.
بنا به گفته های فخرعلی نیکبخت مدیرکل سیاسی و انتظامی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرگزاری مهر تعداد مجروحین ۱۵ نفر بوده است.اين درگيري پس از اقدام کارخانه شن و ماسه براي حفر چاه در زمينی به مساحت ۲۰۰ متر مربع در رخ داد که براي احداث اين خط انتقال آب، جاده فرعی واقع در زمين‌های کشاورزی تخريب مي‌شد و اهالی روستا از اين امر ممانعت به عمل آوردند. فخرعلی نيکبخت در گفتگو با ايسنا اظهار داشت: « اهالی منطقه دراين خصوص به مرجع قضايی عليه مالکان کارخانه شکايت کردند که دادگاه ابتدا به نفع مردم و سپس در دادگاه تجديد نظر به نفع صاحبان کارخانه رای داد.»
روستای «قیزیل خنه یه» که نام ترکی آن به صورت «خانقاه سرخ» تغییر داده شده است٬ از توابع بخش نازلو ارومیه بوده و نزدیک به ۲۰۰۰ نفر جمعیت دارد. اهالی این روستا عمدتا از ترکهای سنی مذهب می باشند که مردم منطقه آنها را «کوره سوننی» می خوانند. آذربایجانیهای سنی مذهب از تبعیضهای اقتصادی٬ فرهنگی٬ اجتماعی و سیاسی فراوانی رنج می برند.
این تبعیضها به هنگام حضور آنها در مراکز قضایی و دادگاه نمود بیشتری داشته است. آنها بسیار به ندرت در ادارات و مراکز دولتی به کار گرفته می شوند و با اینکه تعدادشان در شهرهای ارومیه٬ سلماس و خوی نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر است تا کنون موفق به تأسیس هیچ تشکل غیر دولتی اجتماعی و یا مذهبی نگشته اند.
علیرغم مراجعت مکرر ترکهای سنی آذربایجان غربی به مسئولین جهت احداث مدارس دینی٬ هیچگاه این اجازه به آنها داده نشده و پیگیری کنندگان را به ارتباط با کشورهای خارجی و وهابیگری متهم نموده و تهدید به بازداشت کرده اند.در سالهای گذشته نیز حادثه های مشابهی برای دیگر روستاهای ترکهای سنی مذهب اتفاق افتاده است.

در سال ۱۳۸۲و ۱۳۸۲ مراجع قضایی در خصوص شکایت اهالی روستای کهریز ارومیه در خصوص حفر چاههای عمیق یک سازمان دولتی که موجبات بی آب شدن زمینهای کشاورزی روستا را فراهم می آورد٬ بر علیه آنها رأی دادند. زمینهای بعضی از روستائیان در سالهای بعد از انقلاب از طرف ارتش٬ سپاه و یا پایگاههای انتظامی تصاحب شده است.

کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان
علیرضا جوانبخت

0 نظرات: