اردوغان :‌براي شکست تلاشها متاسفم


"رجب طيب اردوغان" نخست وزير ترکيه شب گذشته در همايش داووس از اين که تلاش هاي وساطت آميز کشورش بين اسراييل و حماس شکست خورده است، ابراز تاسف کرد. اردوغان در اين ميزگرد که با حضور شيمون پرز برگزار شد؛ تاکيد کرد: به نظر من، مي توانستيم به اهداف خود برسيم ، اما اسراييل بجاي آنکه به تلاش هاي وساطت آميز پاسخ دهد در 26 دسامبر به نوار غزه حمله کرد. نخست وزير ترکيه با اشاره به ديدار هيات اسراييلي قبل ازحمله به غزه از ترکيه افزود: چهار روز قبل از شروع جنگ در غزه ما به پيشرفت هاي بسيار خوبي درباره مرحله ديگري از صلح بين اسراييل، سوريه و حماس دست يافته بوديم. اردوغان افزود: من از اولمرت نخست وزير اسراييل سوال کردم که با پرتاپ موشک حماس چه تعداد اسراييلي کشته شد؟ وي در پاسخ گفت: هيچ کس. من به او گفتم پس براي شما موشک مهم است نه زندگي انسان ها. اردوغان همچنين گفت: من قبل از جنگ غزه در بازديد از مناطق فلسطيني به چشم خود ديدم که براي عبور از اسراييل و رسيدن به مناطق فلسطيني چقدر بايد انتظار کشيد و اين وضع چقدر مشکل است. وي تاکيد کرد: من به همراه همسرم بيش از نيم ساعت در مرز منتظر مانديم، حال ببنيد مردم آنجا چه مي کشند. وي خطاب به پرز افزود: اسراييل در نوار غزه دست به جنايت زده است. شيمون پرز رييس جمهوري اسراييل پس از شنيدن سخنان مخالف و بسيار انتقادي ديگر اعضاي اين نشست از جمله عمرو موسي و بان کي مون با لحن عصبي و بسيار بلند گفت: من تعجب مي کنم که چرا مردم جهان که اکنون براي ملت غزه راهپيمايي مي کنند در گذشته براي مردم اسراييل که به آنان موشک پرتاپ مي شد دست به راهپيمايي نزدند. وي افزود: ما انتخاب ديگري جز حمله به نوار غزه نداشتيم، مشکل غزه اسراييل نيست بلکه حماس است و اين حماس است که يک ديکتاتوري در اين منطقه ايجاد کرده است.

0 نظرات: