حماس 'به نیازمندان کمک نقدی می کند'


به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از بی بی سی گروه حماس می گوید برنامه ای را آغاز کرده است تا به ساکنان غزه که خویشاوندان یا خانه خود را در حملات اخیر اسرائیل به این منطقه از دست داده اند، کمک نقدی کند.
مقامات حماس می گویند که برخی از ساکنان غزه بالغ بر پنج هزار دلار کمک نقدی دریافت خواهند کرد.
گزارشگر بی بی سی در اردوگاه پناهندگان فلسطینی جبلیه در شمال نوار غزه می گوید در حالی که مقدار محدودی مواد غذایی و دارو به این منطقه منتقل شده است، اسرائیل اجازه نمی دهد ابتدایی ترین کمک های بشردوستانه وارد غزه شود.
مقامات فلسطینی می گویند که هزار و سیصد نفر در جریان حملات اسرائیل به نوار غزه کشته و چند هزار نفر دیگر مجروح شده اند. بنا به گزارش خبرگزاری ها گروه حماس روز یکشنبه (25 ژانویه)، گفته است که تا رسیدن کمک های بین المللی که وعده آن داده شده است، از صندوق مالی این گروه میلیون ها دلار کمک نقدی در میان مردم آسیب دیده غزه توزیع خواهد کرد.
گفته می شود که در روزهای اخیر حماس به چند مورد از جنگ زدگان غزه کمک نقدی کرده است اما حماس اعلام کرده که توزیع رسمی کمک های نقدی از امروز آغاز می شود.
سازمان های امدادرسانی و سازمان ملل متحد می گویند که اولویت در هر گفتگوی آتش بس میان اسرائیلیان و فلسطینیان باید اطمینان از بازگشایی گذرگاه ها مرزی نوار غزه باشد تا کمک های غذایی، دارویی و تجهیزات لازم برای بازسازی خانه ها به دست یک میلیون و چهارصد هزار ساکن غزه که در این منطقه گرفتار شده اند، برسد.
بنا به تخمین های اولیه در باره تخریب های به جای مانده از سه هفته حملات هوایی و زمینی اسرائیل به غزه، دو میلیارد دلار آسیب به این منطقه وارد شده است.
اسرائیل اجازه داده است که تعدادی کاروان حامل مواد امدادی وارد غزه شود اما گذرگاه های مرزی به طور عمومی بسته بوده است.
جان گینگ، رئیس آژانس امدادرسانی سازمان ملل به خبرگزاری آسوشیتدپرس، شب گذشته گفت: "کار ساده ای است. اسرائیل گذرگاه های مرزی را باز کند و من مطمئنم که همه شاهد تحولی مثبت برای مردم اما همچنین تحولی مثبت در اذهان فلسطینی خواهید بود که حل مشکلات سیاسی را آسانتر می کند. تغییر به آمریکا آمده است بگذارید تغییری هم برای مردم غزه هم داشته باشیم."
در همین حال یک هیئت از اعضای حماس بزودی گفتگوهایی را با مقامات مصر در قاهره آغاز می کند. هدف از برگزاری این گفتگوها از جمله یافتن راهی برای بازگشایی مرز میان غزه و مصر بوده است که از ژوئن 2007 که حماس کنترل غزه را به دست گرفت تقریبا بسته بوده است.

0 نظرات: