تردید صدر اعظم آلمان در مورد موثر بودن گفتگو با ایران


آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان گفته است که هرچند می فهمد چرا باراک اوبا رئیس جمهور تازه آمریکا می خواهد در قبال ایران و سوریه از دیپلماسی مستقیم استفاده کند، اما او نسبت به شانس موفقیت چنین اقدامی تردید دارد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه خانم مرکل ضمن آرزوی موفقیت برای باراک اوباما پیش از مراسم تحلیف او در روز سه شنبه گفت: "ما در قالب اتحادیه اروپا در موارد متعدد با ایران گفتگو کرده ایم، اما متاسفانه این کار در دراز مدت خیلی ناموفق بوده است."
وی افزود: "فکر می کنم روشن است که تا زمانی که ایران برنامه اتمی اش را تا این اندازه غیرشفاف نگاه می دارد، و تا زمانی که می خواهد اسرائیل را نابود کند، مطمئنا مقاطعی خواهد بود که ما خواهیم گفت بر این اساس نمی توانیم به تفاهم برسیم."
با این حال او افزود: "من معتقدم که به هر شکل باید (این راه را) امتحان کنیم."
ایران از سوی آمریکا و متحدان اروپایی اش به تلاش برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح های اتمی متهم شده است، اتهامی که بارها رد کرده است. به علاوه این کشور می گوید که هیچ کس را - در اشاره به اسرائیل - به لحاظ نظامی تهدید نمی کند.
باراک اوباما که روز سه شنبه زمام قدرت را از جورج بوش تحویل گرفت در جریان مبارزات انتخاباتی قول داده بود برای حل مساله مربوط به برنامه اتمی ایران از دیپلماسی مستقیم استفاده کند.
ما در قالب اتحادیه اروپا در موارد متعدد با ایران گفتگو کرده ایم، اما متاسفانه این کار در دراز مدت خیلی ناموفق بوده است
صدراعظم آلمان
اما هیلاری کلینتون که برای پست سکانداری وزارت خارجه آمریکا انتخاب شده است هفته گذشته توضیح داد که دولت اوباما پیش از هرگونه تصمیمی در این باره با متحدان آمریکا مشورت خواهد کرد.
وی در جلسه یک کمیته سنای آمریکا که برای بررسی صلاحیت وی تشکیل شده بود در اشاره به سیاست مربوط به ایران گفت: "ما نمی خواهیم هر چیزی که من امروز می گویم یا هر چیزی که رئیس جمهور منتخب می گوید، دوستان و متحدان ما را غافلگیر کند بنابراین نمی توانیم به طور مشخص بگوییم که دقیقا چه گام هایی برخواهیم داشت."
دولت بوش برای چندین سال در همکاری با متحدان اروپایی اش سیاست تحریم ها چه در چارچوب سازمان ملل و چه خارج از آن را برای وادار کردن ایران به دست کشیدن از بخش های حساس برنامه اتمی اش را دنبال کرد.
برخی دیپلمات های اروپایی قبلا به طور خصوصی ابراز نگرانی کرده بودند که اگر دولت اوباما بدون پیش شرط با ایران وارد مذاکره شود، دستور کاری گروه 5+1 (اعضای دائم شورای امنیت و آلمان) دایر بر لزوم توقف برنامه غنی سازی اورانیوم توسط ایران پیش از آغاز مذاکرات رسمی با آن کشور، تهدید خواهد شد.
درخواست تشکیل یک گروه تماس شامل ایران
خانم مرکل در مصاحبه تلویزیونی خود همچنین گفت که آلمان "از مسئولیت های خود در قبال افغانستان کوتاهی نخواهد کرد."
آلمان هم اکنون نیرویی شامل 3300 نفر در افغانستان دارد که عمدتا در مناطق آرام شمال این کشور مستقر هستند اما آمریکا مایل به افزایش شمار این نیروها بوده است.
خانم مرکل در مصاحبه خود روشن ساخت که جابجایی قدرت در آمریکا باعث نخواهد شد آلمان موضع خود در این زمینه را تغییر دهد. وی گفت: "ما تصمیمات خود را براساس توانایی ها و قابلیت هایمان گرفتیم، نه اینکه چه کسی (در آمریکا) رئیس جمهور است."
آلمان سال گذشته تصمیم گرفت شمار نیروهای خود در افغانستان را به 4500 تن افزایش دهد.
باراک اوباما روی افغانستان به عنوان جبهه اصلی مبارزه با تروریسم انگشت گذاشته است و قصد دارد 30 هزار سرباز دیگر آمریکایی را طی 18 ماه آینده در آن کشور مستقر کند.
همزمان به گزارش خبرگزاری رویتر حزب محافظه کار آلمان که خانم مرکل رهبر آن است روز سه شنبه خواستار تشکیل یک "گروه تماس" از ملل مختلف از جمله شامل ایران برای توسعه یک استراتژی سیاسی تازه جهت تثبیت افغانستان شد.
جناح محافظه کار در پارلمان آلمان طی مقاله ای درباره همکاری آمریکا و اروپا گفت که افزایش نیروها در افغانستان برای رسیدگی به وضعیت رو به وخامت افغانستان کافی نیست و باید یک استراتژی سیاسی برای آن اندیشید.
در این مقاله آمده است: "با توجه به فقدان یک مجمع رایزنی بین المللی (درباره افغانستان)، لازم است یک گروه تماس بین المللی که از سوی شورای امنیت سازمان ملل مشروعیت یافته، چنین ابتکار عملی را دنبال کند."
این بیانیه می گوید که این گروه علاوه بر اعضای دائم شورای امنیت شامل نمایندگان اتحادیه اروپا، افغانستان و همسایگان این کشور از جمله ایران باشد.
هرچند خانم مرکل این مقاله را رسما تایید نکرده است اما این مطلب توسط برخی از متحدان کلیدی وی نگاشته شده و به نوشته رویتر احتمالا دیدگاه های وی را منعکس می کند.

بی بی سی

0 نظرات: