اوباما سوگند یاد کرد: امید را به جای ترس برگزیدیم


به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از بی بی سی باراک اوباما به عنوان چهل و چهارمین رئیس جمهوری آمریکا سوگند یاد کرد.
آقای اوباما اولین رئیس جمهوری آفریقایی تبار آمریکاست. او با همان انجیلی سوگند یاد کرد که آبراهام لینکلن در سال 1861 با آن سوگند خورده بود. او رئیس جمهوری بود که به برده داری در آمریکا پایان داد.
آقای اوباما در سخنرانی خود که در جمع صدها هزار تن ادا شد و به طور مستقیم از تلویزیون های بین المللی پخش شد، گفت قدردان اعتمادی است که مردم به او داشته اند.
رئیس جمهوری جدید آمریکا در این سخنان از جورج بوش، رئیس جمهور سابق به خاطر خدماتش به ملت و همکاری هایش در طول مدت انتقال قدرت قدردانی کرد.
آقای اوباما گفت: "ملت ما علیه شبکه گسترده ای از خشونت و نفرت در جنگ به سر می برد، اقتصاد ما به شدت ضعیف شده است. بازار مسکن و کار در شرایط بدی است و کسب و کارها متوقف شده است. سیستم بهداشتی ما پر هزینه است و ناکامی های مدارس ما متعدد است و هر روز شواهد بیشتری به دست می آید که نشان می دهد نحوه استفاده ما از انرژی، زمین را تهدید و دشمنان را ما مستحکم تر می کند.
رئیس جمهوری آمریکا در سخنان خود گفت چالش هایی که آمریکا و آمریکایی ها با آن روبرو هستند، واقعی است. او افزود این چالش ها جدی و شمار آنها زیاد است.
آقای اوباما افرود: "ما امروز در اینجا جمع شده ایم، چون ما امید را به جای ترس انتخاب کردیم، وحدت را به جای بحران و اختلاف."
اولین رئیس جمهوری آفریقایی تبار آمریکا گفت زمان آن رسیده تا دوباره بر این ارزش ها و باورهایی که نسل به نسل به ما رسیده،تائید کنیم که مطابق با وعده الهی، همه برابر و آزاد هستند.
رئیس جمهور آمریکا گفت اطمینان میان حکومت و مردم باید احیا شود.
آقای اوباما در سخنان خود که با استقبال مردم روبرو شد خطاب به جهان اسلام گفت: "ما به دنبال راهی برای به جلو رفتن هستیم که بر مبنای منافع مشترک و احترام متقابل است."
او افزود: " رهبرانی در سراسر جهان که به دنبال بحران هستند و می خواهند ناکامی های جوامع خود را به گردن غرب بیاندازند، بدانند که مردمشان در مورد آنها بر مبنای آنچه بنا کرده اند قضاوت خواهند کرد، نه بر اساس آنچه از میان برده اند."
آقای اوباما گفت آمریکا نشان خواهد داد که دوست هر ملت و فردی است که به دنبال صلح و منزلت است.
تدابیر امنیتی که برای این مکان و مراسم امروز در نظر گرفته شده، بی سابقه است و بالغ بر 40 هزار مامور امنیتی به خدمت خوانده شده اند.
گزارشگران می گویند مردم در سراسر آمریکا احساس می کنند که امروز شاهد وقوع تاریخ هستند.حدود دو میلیون نفر در پارک ملی آمریکا، در محوطه بیرونی محلی که مراسم در آن شکل می گرفت جمع شده بودند.
هنگامی که آقای اوباما وارد محل شد، جمعیت یک صدا ابراز شادمانی کرد.
آرتا فرانکلین، خواننده سرشناس آمریکایی در این مراسم برنامه اجرا کرد و سپس بیست و یک توپ به صدا در آمد.
پس از پایان مراسم، آقای اوباما با جورج بوش خداحافظی کرد. رئیس جمهور سابق آمریکا با یک فروند هلیکوپتر کاخ سفید را ترک کرد. قرار است جورج بوش همراه با لورا بوش به تگزاس برود.
دیک چنی، معاون آقای بوش نیز در این مراسم به علت مشکلات قلبی اش بر روی ویلچر حضور داشت.

0 نظرات: