«بحرین ورود کشتی‌های ایرانی به آب‌هایش را ممنوع کرد»


۱۳۸۷/۱۲/۰۳
در ادامه واکنش‌های بحرین به سخنان یکی از مقام‌های جمهوری اسلامی، خبرگزاری آلمان گزارش کرده است که روز جمعه بحرین به کشتی‌های ایرانی اجازه ورود به آب‌های ساحلی‌اش را نداده است.

خبرگزاری آلمان از قول یکی از مقام‌های بحرین که خواسته است نامش فاش نشود، گزارش کرده است: «از شناورهای ایرانی خواسته شد تا اطلاع ثانوی که به آنها اجازه داده شود، به آب‌های سرزمینی بحرین وارد نشوند.»

با این حال، بنابر همین گزارش، مقامات بحرینی گفته‌اند پروازهای بین ایران و بحرین شامل این ممنوعیت نشده و مانند گذشته ادامه دارند.

بحرین روز جمعه در حالی از کشتی‌های ایرانی خواست آب‌های ساحلی‌اش را ترک کنند که یک روز پیش از آن، پنج‌شنبه اول اسفند، از هیأت اعزامی خود به ایران خواست مذاکرات مربوط به واردات گاز را متوقف کند و به منامه بازگردد.

بر پایه گزارش خبرگزاری آلمان عبدالحسین علی میرزا، وزیر نفت و امور گاز بحرین، تایید کرد که مذاکرات گازی میان دو کشور فعلا به حال تعلیق درآمده است.

آقای علی میرزا گفت: «در حالی که برخی صداها در ایران به استقلال و هویت عربی بحرین به دیده تردید می‌نگرند چنین مذاکراتی نمی‌تواند ادامه داشته باشد.»

تنش سیاسی بین دو کشور از زمانی آغاز شد که بحرین گفته‌های یکی از مقام‌های جمهوری اسلامی را «ناقض حق حاکمیت» خود قلمداد کرد و با محکوم کردن «سخنان غیرمسئولانه» از ایران خواست تا به «تمامی اظهار نظرهای اشتباه که کمکی به بهبود روابط دوجانبه، منافع ملی و ثبات و امنیت منطقه‌ای دو کشور نمی‌کند پایان دهد».

علی‌اکبر ناطق نوری، رئيس بازرسی ويژه دفتر رهبری ايران، روز ٢٢ بهمن، در سخنرانی خود در شهر مشهد گفته بود: «در دوران محمدرضا پهلوی يک استان ما که امروز کشوری به نام بحرين شده است از دست ما گرفته شد».

آقای ناطق نوری همچنین گفته بود: «آن زمان بحرين استان چهاردهم ما بود و در مجلس شورای ملی هم نماينده داشت».

با این حال روز سخنگوی وزارت خارجه ایران یک روز پس از بازگشت هیأت گازی بحرین به کشورشان گفت که جمهوری اسلامی به حاکمیت بحرین احترام می‌گذارد.

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز پنج‌شنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العالم گفت: «موضع ما نسبت به بحرین روشن است. ما همواره گفته‌ایم که به حاکمیت و استقلال تمامی کشورهای همسایه خود در منطقه، به ویژه بحرین، احترام می‌گذاریم.»

روز جمعه نیز سفیر جمهوری اسلامی در منامه با تکرار چنین دیدگاهی افزود که «چنین سخنان تأسف‌آوری موضع رسمی جمهوری اسلامی نیست.»

با این حال خبرگزاری رسمی بحرین «بی ان ای» گزارش کرده است که عبدالحسین علی میرزا، وزیر نفت و امور گاز بحرین، در نامه‌ای خطاب به همتای ایرانی خود، گفته‌های علی‌اکبر ناطق نوری را محکوم کرده و از این که چنین سخنانی «فرصت همکاری را از دو کشور بگیرد» اظهار تأسف کرده است.

همبستگی‌ها با بحرین

در تازه‌ترین رویداد روسیه و ترکیه پشتیبانی خود را از بحرین اعلام کردند. سرگئی لاوروف و علی باباجان، وزیران خارجه روسیه و ترکیه که به منامه سفر کرده بودند، در نشستی خبری حمایت کشورهای خود را از حاکمیت بحرین اعلام کردند.

پیش از این کشورهای اردن، کویت، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، قطر و عمان نیز از بحرین حمایت کرده بودند.

بشار اسد،‌رئیس جمهوری سوریه، و ملک محمد،‌ پادشاه مراکش، نیز در گفت‌وگوهایی تلفنی با پادشاه بحرین پشتیبانی خود را از بحرین به او اطلاع داده بودند.
radiofarda

0 نظرات: