نمایندگان مجلس بر تصویب 3 هزار میلیارد تومان بودجه برای مرزها به توافق نرسیدند


به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از خبر آنلاین نمایندگان مجلس با رای ندادن به یک فوریت طرح «تقویت مرزبانی جمهوری اسلامی ایران»، عملا با تقویت حفاظت از مرزهای کشور، مخالفت کردند.طبق گزارش مذبور این طرح با امضای 58 تن از نمایندگان مجلس ارائه شده بود که اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، بخش اعظم طراحان این طرح را تشکیل می دادند.
این طرح که پس از تکرار حوادث تروریستس در سراوان تدوین شده بود در مقدمه خود با اشاره به 7300 کیلومتر مرز خاکی و آبی کشورمان، از حضور «مخلین امنیت و اشرار» در مرزهای شرقی و مسائل امنیتی «عدیده» در مرزهای شمال غربی و غرب کشور سخن گفته و بر لزوم تجهیز مرزهای خاکی و آبی تاکید کرده بود.
در این طرح، شورایی با عنوان «شورای مرز» با ریاست رئیس جمهور در نظر گرفته شده بود که وزرای کشور، اطلاعات، دفاع، امورخارجه، راه و ترابری و اقتصاد، به همراه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، فرمانده ناجا و معاونین هماهنگ کننده ارتش و سپاه و عملیات ستاد کل نیروهای مسلح نیز اعضای آن را تشکیل می دادند. وظیفه این شورا، سیاست گذاری و تعیین خط مشی همکاری های مرزی با همسایگان و اتخاذ تدابیر در امور توسعه و امنیت مرزها بود.
در طرح «تقویت مرزبانی جمهوری اسلامی ایران» که با هدف تقویت و ترمیم مرزهای کشور ارائه شده بود، برآورد شده بود که انسداد مرزها نیازمند 3 هزار میلیارد تومان اعتبار است و باید ردیفی خاص و با رشد اعتباری متناسب با نیاز مرزها، به ان اختصاص داده شود.
بر اساس این طرح بخشی از بار مالی ناشی از اجرای این طرح از محل جریمه متجاوزان به مرزهای کشور و مسافران قاچاق تامین شده بود.
اما هادی قوامی در مخالفت با یک فوریت این طرح خاطرنشان کرد: این طرح برخلاف اصل 75 قانون اساسی است و پیشنهاد نمایندگان نباید بار مالی داشته باشد و این را دولت باید در لایحه سال آینده پیش‌بینی کند.
وی حفظ مرزها را وظیفه اصلی دولت‌‏ها دانست و ادامه داد: فوریت این طرح به دلیل اشکالات موجود توصیه نمی‌‏شود.
البته در عین حال حمیدرضا فولادگر، نماینده اصفهان در موافقت با یک فوریت این طرح با بیان اینکه بحث انسداد مرزها از دغدغه‌های همیشگی نظام و مدیران بوده است، ادامه داد: البته گاهی در مجلس هم در زمان بودجه به این مساله توجه می‌شده و بودجه نیروی انتظامی تقویت می‌شد.
به گفته وی نمایندگان در صورت تصویب این طرح می توانستند در بررسی لایحه بودجه سال بعد، ردیفی را به ان اختصاص دهند.
علی رغم این اظهارات، یک فوریت این طرح را با 105 رای موافق و 60 رای مخالف رد شد.

0 نظرات: