لباس بلوچي با جوان سيستاني چه كرد !



در جمعي ، درد دل و فغان يك جوان زابلي تو جهم را جلب كرد در حالي كه گويا با دوستش تلفني صحبت ميكرد ميگفت به خاطر پوشيدن لباس بلوچي به اين روز افتادم ...پس از اتمام مكالمه تلفني ماجرا را با حالت شگفت زدگي جويا شدم كه پوشيدن لباس بلوچي چه بلايي بر سرت آورده ؟كه ناگهان آهي كشيد و گفت : من يك جوان سيستاني و شيعه هستم ، كارمند بانك بودم مسئول شعبه به خاطر حذفم دست به هر كاري زد موفق نشد تا اينكه پوشيدن لباس بلوچي را دست آويز قرار داد و ...برخي از اظهارات آن جوان از اين قرار است :

( پوشيدن لباس بلوچي از ديد بسياري از مقامات و صاحب منصبان فارس در استان سيستان و بلوچستان به منز له اين است كه شخصي كه اين لباس رامي پوشد به نوعي خلافكار ،شرور ،وابسته به گروهاي جناحي و يا قاچاقچي مواد مخدر است . من به عنوان كارمند يكي از ادارات دولتي و از قوم سيستاني در روز تعطيل اقدام به پوشيدن لباس سنتي(بلوچي) نموده ام و در خيابان با مسئول اداره مواجه شدم .

چون شخص مسئول با بنده خصومت شخصي داشت اين قضيه را بهانه اي قرار داد براي تخريب وجهه شخصي و شغلي اينجانب در حراست استان و تهران ، و با بيان اين مطالب كه هر كس اين لباس را بپوشد به نوعي وابسته به گروهك و يا باند خلافكاري مي باشد و بيان ساير مطالبي كه هيچ صحتي در مورد لباس بلوچي ندارد اقدام به تخريب شخصيت من و كل قوم بلوچ در نزد مديران در تهران كرده بود ذهنيت آنها را نسبت به قوم بلوچ و هر كسي كه لباس بلوچي بپوشد عوض كرده بود...)

اين در صورتي است كه بنا به اظهارات اين جوان مدير عامل يكي از بانكهاي كشور به كارمندان بانكهاي استاني اش گفته بود كه شما اگر لباس بلوچي با جليقه مخصوص را در محل كار بپوشيد شيكتر و زيباتر خواهد بود .

در اين خصوص چند نكته قابل تحمل است :اين نگاه تك نظرانه از گروهاي افراطي قومي منطقه نشات گرفته در حالي كه جوان در نگاه ملي حتي تشويق به پوشيدن لباس بلوچي شده است .وقتي با يك جوان سيستاني به بهانه پوشيدن لباس محلي بلوچي اينگونه بي رحمانه برخورد مي گردد با جوانان بلوچ چه نوع برخوردي صورت مي گيرد ؟

آيا اينگونه برخوردها به هويت ملي ، امنيت ملي و احساس عدالت قومي مردم منطقه آسيبهاي جبران ناپذيري وارد نمي آورد ؟

وقتي پوشش اكثريت مردم استان همين لباس بلوچي است آيا اينگونه نگرشها امنيت پايدار منطقه را به چالش نمي كشند ؟

بر اساس چه مكانيزمي گروهاي افراطي به سهولت مي توانند افرادي را چنين بر چسبهاي به منظور حذف كردن بزنند آن هم به جوان سيستاني كه كارمند بانك هست ؟و يا اينكه در مسئولان كشوري چنين ذهنيتي نا مطلوب از قوم بلوچ ايجاد كنند كه حتي مسئول مربوطه به جوان فوق الذكر بگويد شما با بلوچها ارتباط برقرار نكن تا چنين آسيبهاي دامنگيرتان نگردد ؟

قابل توجه است كه اينگونه نگرش هاي تنگ نظرانه كم هم نيستند چون همين جوان فوق الذكر در بخش ديگري از گفته هايش گفت :

( بنده با لباس بلوچي به يكي از ادارات مراجعه و تقاضايي داشتم كه با برخورد بد مسئول آن اداره مواجه شدم . ايشان عنوان زشت فرد نابابي را به بنده نسبت داد در حالي كه من كارمند حراست يكي از ادارات بودم ! )

چرا با اينگونه رفتارها برخوردي صورت نگرفت تا اينكه آنقدر عام بشود كه اينك دامن يك جوان سيستاني را هم بگيرد ؟!

يقينا اينگونه نگرشها و ايجاد ذهنيت در مسئولان كشوري از موانع و چالش هاي جدي توسعه استان ارزيابي مي گردد . و به مثابه سهم مهلك براي جامعه مي باشند چون همان گونه كه پوشش لباس بلوچي يك جوان زابلي را به روز سياه نشاند اگر چنانچه اين روند گزارشات و ايجاد ذهنيت در مسئولان كشوري و علماي ديني ادامه يابد و سيساستگذاري ها برآن اساس صورت پذيرند قطعا استان ، امنيت پايداري نخواهد داشت و وقتي كه آتش ناامني توسط تندروها افروخته شود همه را ميسوزاند .

نويسنده: قادربخش جمالزهي

منبع:هفته نامه صبح زاهدان

0 نظرات: