روزنامه کانادایی: احمدی نژاد از "یوزارسیف"درس نگرفت!



به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از عصرایران - روزنامه کانادایی "گلوب اند میل" با چاپ یادداشتی در روز شنبه به موضوع تاثیر کاهش قیمت نفت بر اقتصاد ایران و سیاست های اقتصادی محمود احمدی نژاد در سه و سال و نیم گذشته پرداخته است.
این روزنامه کانادایی با اشاره به داستان "یوسف"نبی که در قرآن نیز مورد اشاره قرار گرفته است،رییس جمهور اسلامی ایران را به "ولخرجی"و نیاموختن درس از این واقعه تاریخی متهم ساخته است.
گلوب اند میل با اشاره به داستان تعبیر خواب یوسف نبی که در آن پس از 7 سال فراوانی ،7 سال قحطی و خشکسالی فرا می رسد و حضرت یوسف با پیش بینی این امر با ذخیره کردن مواد غذایی در سال های فراوانی ،سال های قحطی را برای مردم مصر قابل تحمل می کند، ادعا می کند:"در سه سال گذشته که قیمت نفت به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافت،دولت احمدی نژاد از در آمدهای سرشار نفتی چیزی نیندوخته است".
این روزنامه کانادایی می افزاید:"آمار و ارقام صندوق بین المللی پول مبین این حقیقت است که محمود احمدی نژاد دولت بسیار پرمصرفی را اداره کرده است و در طول دوران حکومت وی مخارج و هزینه های کشور به طور قابل ملاحظه ای از درآمدهای کشور پیشی گرفته است. رییس جمهور ایران به جای پس انداز مازاد درآمدهای نفتی کشور در صندوق ذخیره ارزی برای روز مبادا، با برداشت های مکرر از این صندوق،مازاد درآمدهای نفتی را صرف هزینه های جاری دولت کرده و یا بین اقشار مختلف مردم فقیر توزیع کرده است".
گلوب اند میل با اشاره به نتایج سیاست های سه سال و نیم گذشته رییس جمهور ایران می نویسد:"حالا مردم ایران هزینه این سیاست احمدی نژاد را می پردازند.به طوری که در مقام مقایسه با دیگر کشورهای نفتی خاورمیانه وضعیت اقتصادی ایران به مراتب آسیب پذیر تر از سایر کشورهای منطقه شده است و به شدت از سقوط قیمت نفت آسیب پذیر است. به طور متوسط هر یک دلار کاهش قیمت نفت در هر بشکه سالانه حدود یک میلیارد دلار از درآمدهای ارزی ایران خواهد کاست.".
این روزنامه کانادایی در ادامه با اشاره به اظهارات اخیر رییس جمهور ایران درباره اینکه وی قادر است کشور را حتی با نفت 5 دلاری اداره کند می افزاید:"اما هفته گذشته و علی رغم این اظهارات رییس جمهور ایران اقرار کرد که باید بودجه سالانه را با بر آوردی واقع بینانه تنظیم کرد".
نویسنده مطلب در ادامه با ذکر اظهارات "دیوید مناشری"رییس مرکز مطالعات ایران در دانشگاه تل آویو از قول این استاد دانشگاه می نویسد:"با تورم حدود 30 درصدی و بیکاری بالای 10 درصد در ایران حکومت محمود احمدی نژاد به لحاظ سیاسی شکست خورده است.30 درصد تورم برای اقشار ایرانی با درآمد ثابت رقم وحشتناکی است.از سوی دیگر ما در ایران با افزایش سالانه و مداوم جمعیت بیکاران روبرو هستیم به طوری که سالانه حدود 800 هزار نفر وارد بازار کار ایران می شوند در حالی که دولت تنها قادر است برای 400 هزار نفر آنها شغل ایجاد کند".

0 نظرات: