نگرانی پاکستان از افزایش تنش با هند



به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از بی بی سی در پی ادعای مقام های هندی دایر بر اینکه عاملان حملات چند روز اخیر در بمبئی به پاکستان ارتباط داشته اند، دولت این کشور نسبت به تشدید تنش با هند ابراز نگرانی کرده است.
آصف علی زرداری، رئیس جمهور پاکستان، قول همکاری کامل با هند برای یافتن مسببان حملات را داده و دولت پاکستان هرگونه دخالتی در حملات مرگبار بمبئی را رد کرده است.
حملات مسلحانه روز چهارشنبه به پایتخت تجاری هند دست کم 195 کشته و 295 مجروح به جا گذاشته است.
نیروهای دولتی هند روز شنبه آخرین مردان مسلح را در هتل موسوم به "کاخ تاج محل" کشتند. گفته می شود که ممکن است در مجموع فقط 10 پیکارجو عامل این حملات به چند نقطه بمبئی از جمله دو هتل مجلل، یک ایستگاه مرکزی قطار، یک بیمارستان و یک مرکز یهودیان بوده باشند.
اکثریت قریب به اتفاق قربانیان هندی هستند اما دست کم 22 شهروند غیرهندی نیز جان باخته اند که از جمله شامل شهروندانی از اسرائیل، آلمان، ژاپن، کانادا، استرالیا، ایتالیا، سنگاپور و فرانسه می شود.
به گفته مقام های هندی مسببان خود را در شب شروع حادثه (چهارشنبه شب) با قایق های بادی به ساحل رسانده و سایرین نیز از ماه ها قبل در شهر سکونت کرده و درحال جمع آوری اطلاعات بوده اند.
کریس موریس، خبرنگار بی بی سی از بمبئی گزارش می دهد که بسیاری از مردم این شهر می خواهند دولت هند علل ناکامی سازمان های اطلاعاتی در کشف حمله ای با این ابعاد را بررسی کند.
'خود را گول نزنیم'
شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان گفت که تشنج در روابط با هند جدی است اما او امیدوار است که بحران خنثی شود.
وی پس از یک نشست اضطراری کابینه در اسلام آباد به خبرنگاران گفت: "خود را گول نزنیم، وقتی مردم هند احساس می کنند که این 11 سپتامبر هند است، وضعیت خیلی جدی است."

ایستگاه اصلی قطار بمبئی نیز از اهداف پیکارجویان مسلح بود
وی قول داد که مقام های اطلاعاتی پاکستان به طور کامل با تحقیقات هند همکاری خواهند کرد اما افزود که رئیس اطلاعاتی این کشور برخلاف گزارش های قبلی به هند سفر نخواهد کرد.
باربارا پلت خبرنگار بی بی سی در اسلام آباد می گوید یک مقام ارشد امنیتی گفته است پاکستان اکنون شواهد اولیه را از هند دریافت کرده است.
اما این مقام اخطار داد که اگر هند بسیج نیروهایش را آغاز کند، پاکستان نیز واکنش مشابه نشان خواهد داد، حتی اگر لازم شود نیروها از نبرد با پیکارجویان اسلام گرا در مرز افغانستان فراخوانده شوند.
مانموهان سینگ نخست وزیر هند پیشتر گفته بود که به باور او گروهی از خارج از هند عامل کشتارها هستند و سیاستمداران ارشد هندی گفته اند که تنها فرد مسلح بازداشت شده اهل پاکستان است.
یک گروه قبلا ناشناس که خود را "مجاهدین دِکن" می نامد مسئولیت حملات را به عهده گرفته است. دِکن یک ناحیه عمدتا مسلمان نشین هند است.
براساس بیانیه ای که به روزنامه های هند درز کرده است، تنها پیکارجوی بازداشت شده به نام "اعظم امیر قصاب" گفته است که پیکارجویان عامل حمله توسط یک گروه اسلام گرا به نام "لشکر طیبه" که زمانی مورد حمایت دستگاه های اطلاعاتی پاکستان بود، آموزش دیده بودند.
پاکستان این گروه را به اصرار آمریکا در سال 2002 ممنوع کرد.

0 نظرات: